Entrevista | Oscar Valiente, director de Norma Comics

Norma Còmics, una de les millors llibreries del món

Coincidint amb el seu 35è aniversari, la barcelonina Norma Còmics rep el premi Eisner de la convenció nord-americana Comic-Con de Sant Diego a la millor llibreria internacional. Un reconeixement, que al món de les vinyetes i tebeos, es pot comparar a rebre un Oscar, un Pritzker, un Pulitzer

Sergio Collado
 
 
Oscar Valiente, director de de Norma Comics

Oscar Valiente, director de de Norma Comics

Encara que sembli que en els darrers anys el centre gravitacional del món editorial i llibreter de Barcelona oscil·li cap a Madrid, resulta que el prestigiós premi Eisner de la convenció Comic-Con de Sant Diego (EUA) ha volgut reconèixer la llibreria Norma Còmics de la Ciutat Comtal com una de les millors del món en el seu gènere.

La seva trajectòria ve de lluny, l’editorial es va fundar l’any 1983 i sis anys després va obrir la llibreria de la mà del seu fundador, Rafa Martínez. Volien un lloc on tinguessin cabuda tots els tipus de còmic i lectors: actualment ocupa més de 1.000 m2 en dues plantes, hi treballen 20 persones i rep a més de 300.000 visitants anuals… En les seves prestatgeries hi ha més de 18.000 productes diferents disponibles de forma simultània.

Els felicitem i comencem a preguntar a l’Óscar Valiente (Barcelona, 1976), el seu director des de fa 25 anys:

Què suposa rebre el premi Eisner per a una llibreria com la vostra?

És el reconeixement internacional més gran que pot obtenir una llibreria de còmics. És un enorme orgull rebre’l l’any del nostre 35 aniversari. Són molts anys dedicant-nos a comercialitzar i promocionar la cultura del còmic i ens demostra que hem treballat en la direcció correcta. Ens anima a seguir superant-nos. Considerem també que Barcelona, que té una llarga tradició al món del còmic, mereixia aquesta distinció i, de fet, hem volgut compartir el guardó amb totes les altres llibreries de còmics.

Què explicar-li sobre aquest guardó a la gent que no coneix el premi?

Es pot dir que els Eisner són “els Oscar dels còmics”, és el guardó internacional més prestigiós. En el marc de la convenció Comic-Con de Sant Diego (EUA), aquests premis reconeixen als millors autors i obres de cada any. Tenen també un apartat especial que premia a la millor llibreria. Per optar al premi cal perseguir l’excel·lència en diversos àmbits: la selecció de productes, la senyalització i decoració, l’atenció, la innovació i formació, la cooperació amb autors, divulgadors, educadors…

Quina és la fórmula de la llibreria per mantenir-se viva en un entorn (el de les tendes de paper imprès) que no està passant pel seu millor moment?

Bàsicament adaptar-se als canvis i no parar d’innovar. Els nostres clients més veterans saben que la llibreria no ha parat de créixer i de canviar. Inicialment ocupava una quarta part del seu espai actual. Hem anat adaptant la nostra oferta als canvis del mercat, abraçant cada nou corrent que arribava al mercat, com el manga, els superherois, Harry Potter, Pokémon, Star Wars… En internet pots estar molt al dia, però no pots palpar les edicions, la qual cosa oferim. És un atractiu contenidor on passar hores descobrint tant novetats com a interessants títols dels fons editorials. Després, òbviament, és molt important treballar per la promoció i difusió de la cultura del còmic, realitzant sessions de signatures, presentacions, esdeveniments. Les llibreries hem de ser capaces de generar experiències en els visitants i de fomentar la sorpresa.

Com us afecta l’edició digital?

El seu impacte és escàs, ha estat molt menor en el còmic i en els llibres d’art que en la literatura. Però, sens dubte, en els propers anys creixerà i com a llibreria haurem d’estar preparats per incloure les edicions digitals en la nostra oferta de productes.

I la pirateria?

La pirateria existeix i és notòria en algun tipus d’edició, com en el manga. És important que les editorials i llibreries puguem formular una alternativa legal per tots aquells que prefereixen llegir edicions digitals, i és molt important que les institucions cooperin amb campanyes de sensibilització.

Com es competeix amb la globalització que suposa poder comprar en tot el planeta a qualsevol autor en un clic per rebre el llibre?

Primer, competint també en aquest àmbit. En Norma Còmics tenim un e-commerce molt potent que ven a tot el món. Pel que fa a la llibreria física, al final tot es resumeix a crear experiències en un entorn local, ser capaços de sorprendre. Quan un lector compra online, sap molt bé el que vol i el que està comprant, però la tasca del llibreter és contribuir al fet que els lectors facin descobriments, que es deixin aconsellar… Al final, com tot en la vida, l’experiència més satisfactòria és aquella a través de la qual aprens i et sorprens. Per això és important per a un comerç estar en continu canvi i evolució, no es pot caure en l’immobilisme i l’avorriment.

Moltes editorials s’estan movent fora de Barcelona, sobretot a Madrid… se us ha passat pel cap?

Crec que el mercat és més competitiu que mai i requereix tenir els ulls en el màxim de territoris. Obrir delegacions en altres zones per cuidar l’acció comercial és quelcom cada vegada més necessari, però en el nostre cas som una empresa molt arrelada a Barcelona i no ens plantegem cap canvi de la seu central.

… En tot cas, quins avantatges se li veuen a Barcelona i quines a Madrid?

Barcelona té una tradició editorial i creativa molt important, i atreu a multitud de talent, guionistes, dibuixants, il·lustradors… és un brou de cultiu molt interessant per a una editorial. Compta amb el Saló Internacional del Còmic i el Saló del Manga, que són dos esdeveniments de referència en tota Europa, i un teixit de comunicadors i divulgadors que cooperen molt amb la indústria del còmic. També les institucions culturals i polítiques de la ciutat són bones coneixedores de la nostra indústria. Madrid crec que ha avançat molt en tots aquests àmbits en els últims anys, com també ho han fet altres ciutats com Bilbao o València. Encara que avui dia, gràcies als avanços digitals, qualsevol gran ciutat és susceptible d’allotjar amb garanties una editorial, diria que la preferència encara segueix sent Barcelona.

Una llibreria és un lloc on només es venen llibres i marxandatge?

No, perquè llavors això no la diferenciaria d’un comerç online que ven “de tot”. Una llibreria ha de ser un lloc de trobada, de descobriment, de cooperació… han de trobar sempre un argument per creuar la nostra porta d’entrada en lloc de donar-li a un clic… Crec que hem de canviar el xip i pensar que la venda és la conseqüència, no la fi.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*