Nicolas Mathieu: “M’interessava mostrar que els nostres recorreguts vitals estan condicionats”

No era pas el favorit per emportar-se el Premi Goncourt 2018, però la seva història realista Leurs enfants après eux (Actes Sud) sobre el daltabaix de la classe treballadora al Gran Est de França va seduir el jurat. Amb la seva segona novel·la i als 40 anys, Nicolas Mathieu finalment arribava a fer de l’escriptura el seu mitjà de vida

Vicenç Batalla
 
 
 
VICENÇ BATALLA | L’escriptor francès Nicolas Mathieu a la biblioteca de l’Institut Francès de Barcelona, al setembre passat

VICENÇ BATALLA | L’escriptor francès Nicolas Mathieu a la biblioteca de l’Institut Francès de Barcelona, al setembre passat

No era pas el favorit per emportar-se el Premi Goncourt 2018, però la seva història realista Leurs enfants après eux (Actes Sud) sobre el daltabaix de la classe treballadora al Gran Est de França va seduir el jurat. Amb la seva segona novel·la i als 40 anys, Nicolas Mathieu finalment arribava a fer de l’escriptura el seu mitjà de vida. I, en menys d’un any, Mathieu ha estat propulsat internacionalment fins a veure publicada, entre d’altres llengües, en castellà Sus hijos después de ellos (AdN). Era l’oportunitat per mantenir una conversa reposada amb ell a l’Institut Francés de Barcelona en una gira que també va passar per Màlaga i Madrid.

Amb traducció d’Amaya García Gallego, el treball de transmetre a una altra llengua la novel·la té en compte l’important utilització de l’argot de la part de l’autor. I hi ha una veritable part viscuda personal de Mathieu, provinent d’una modesta família d’Épinal, a la Lorena. Considerat al principi com un escriptor de novel·la negra, que va adaptar el seu primer llibre Aux animaux la guerre (Actes Sud) a la televisió, la seva segona obra adopta alguns registres del gènere però va més enllà per dibuixar una societat de províncies prop de Luxemburg als anys 90 en indrets inventats tot i que molt fàcils d’identificar com a destrossats a nivell industrial. És el quadre d’una França sinistrada. Ell, darrera les seves ulleres i la seva barba de tres dies, juga amb els seus protagonistes adolescents com si en fossin diferents alter egos.

Llegeix l’entrevista completa a París/BCN…

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*