Més pressió per a ERC pel tramvia: Ada Colau proposa un acord ‘in extremis’ renunciant al seu protocol

El Govern de Barcelona proposa a Esquerra un acord de caràcter genèric que 'oblidi' el protocol que havia distanciat del 'sí' la formació d'Alfred Bosch. ERC destaca que el consistori "no ha ofert res de nou" però Ada Colau ha assegurat que esgotarà les hores per arribar a un acord abans del ple.

Yeray S. Iborra
 
 
 
El tramvia per la Diagonal de Barcelona | Ajuntament de Barcelona

El tramvia per la Diagonal de Barcelona | Ajuntament de Barcelona

En les últimes hores només es parla d’un mitjà de transport a Barcelona: el tramvia. Tot i que el Govern de Barcelona necessitarà més aviat un tren d’alta velocitat per connectar amb ERC si no vol que el seu principal projecte de mobilitat per a aquesta legislatura quedi en el tinter. L’equip de l’alcaldessa té el temps comptat, però considera primordial tirar endavant la connexió del tramvia per la Diagonal, de manera que perseguirà –diuen fonts municipals– “fins a última hora” un acord amb els independentistes.

Així ho ha indicat també en roda de premsa aquest dijous la tinenta d’alcaldia d’Ecologia i Mobilitat, Janet Sanz, que ha ofert un pacte polític in extremis a la formació liderada per Alfred Bosch. Es tracta d’un document “genèric” de ciutat que garanteixi el transport públic. De moment, portaveus d’ERC han destacat que en el ple de l’Ajuntament d’aquest divendres votaran ‘no’.

L’escull continua sent el mateix que deu dies enrere, quan el partit de Bosch va anunciar que no donaria suport a la proposta d’Ada Colau: la titularitat en la gestió del tramvia. ERC considera el protocol d’actuació proposta de BComú segueix sent “un xec en blanc per a afavorir un tramvia privat”.

Encara que el que Janet Sanz ha anomenat “Bases per a un acord pel tramvia públic metropolità”, document al qual ha tingut accés Catalunya Plural, recull que la inversió serà “100% pública”; que tot nou benefici derivat de l’increment de la rendibilitat “repercutirà en el sector públic”; que la inversió pública també ha de comportar un increment de la participació pública en la gestió a través d’un operador públic (preferiblement TMB); i que els acords que es prenguin en relació a la gestió i finançament hauran de tenir com a objectiu que, arribada la data de finalització de la concessió actual (2032), s’aconsegueixi una “gestió pública directa”. Conciliador, el Govern d’Ada Colau aquest dijous no ha tornat a emmarcar la negativa dels republicans a la proximitat de les eleccions el 2019, com sí va fer fa uns dies, quan va recordar que ERC recollia en el seu programa electoral el tram de tramvia que se sotmetrà a votació aquest divendres.

Malgrat això, la proposta no ha convençut a ERC, que segueix considerant “bones intencions” la idea de Colau, de manera que tot apunta que tornarà a quedar barrada en el ple la consecució de la connexió per la Diagonal de l’alcaldessa, ja que el PDeCAT i Ciutadans ja s’havien posicionat en contra. Igual que la CUP, que va esgrimir arguments semblants als d’ERC per al ‘no’.

BComú tan sols ha comptat amb el suport estable del PSC, que en les últimes hores ha lamentat que Colau intenti estratègies “extra-plenàrias” amb ERC, tot i que ha ratificat el seu suport al projecte del seu exsoci de Govern. També ha assumit el ‘sí’ el regidor no adscrit de Demòcrates, Gerard Ardanuy, el vot era necessari –al costat d’ERC i PSC– per arribar als 21 regidors.

Com tota aritmètica quedarà en no res sense els cinc regidors d’Esquerra, la proposta de Sanz s’ha sumat aquest dijous a les múltiples crides als republicans l’última setmana. Un informe filtrat a la premsa pel consistori apuntava que el 52% dels ciutadans de Barcelona estaven a favor de la unió del tramvia per la Diagonal, però a les poques hores de la seva publicació es va saber que l’informe no havia estat encarregat pel consistori sinó que l’havia pagat l’empresa Tram, una empresa privada (mínimament participada públicament), que gestiona les línies del Trambaix i el Trambesòs. Tot i que no només el Govern de la ciutat ha pressionat els republicans. Ho han fet també les quatre universitats públiques de Barcelona, que es van posicionar a favor de la connexió per la Diagonal.

Sigui com sigui, ERC sembla haver passat pàgina ja de la proposta de Colau. Com a resposta a les paraules de Janet Sanz ha decidit proposar que la inversió prevista per al tramvia vagi a les obres pendents de Metro i FGC. “Si el govern municipal no aconsegueix signar un conveni amb l’ATM que garanteixi que la inversió prevista per a la connexió tramviària beneficiï al sistema de transport públic, que el pressupost es destini a avançar a les infraestructures que són de gestió i explotació pública”, ha sentenciat ERC.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*