Menys temps, més impacte: per què el turisme a Barcelona deixa una gran petjada de carboni?

Cada any, Barcelona rep vora 30 milions de persones que provenen de diferents llocs del món. Gairebé el 90% de la petjada de carboni es genera en l'arribada i sortida de turistes per avió, que romanen a la ciutat només uns dies.

Carmen Contreras
 
 
 
shvviadfv | iStock

shvviadfv | iStock

La tendència del turisme urbà ha influenciat la manera com els visitants arriben a Barcelona, ​​que ja s’ha convertit en una de les ciutats més turístiques del món: el 2016, va ser la 12a més visitada al món i la 4a a tota Europa. Tot i ser un dels generadors d’economia més importants, el turisme i la concentració dels turistes causa considerables deterioraments ambientals, demandes d’energia i aigua, i generació de tota classe de residus.

Un grup d’investigadors de l’Institut de Ciència i Tecnologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) va estudiar l’impacte del sector a la ciutat i va publicar els resultats a l’informe “Petjada de carboni del turisme a Barcelona”, emmarcat en el Pla estratègic de turisme. Segons va comentar Jordi Oliver i Solà, qui va formar part de la investigació, “el que fa és ressaltar les activitats que contribueixen en major mesura a l’escalfament global; ser conscients d’aquestes dades ajuda a prendre decisions”.

El que significa fer turisme a Barcelona

Segons la informació que recullen els investigadors, la petjada de carboni global generada pel turisme entre 2009 i 2013 va incrementar de 3,9 a 4,5 gigatones de carboni. Si comparem aquesta xifra amb les emissions que es generen a cada país, el turisme -per si sol- seria el cinquè país més contaminat del món.

A Barcelona, ​​les emissions associades al turisme el 2015 van ser més de 9,5 milions de tones de CO2, originades directament o indirecta. Una d’aquestes fonts és el transport utilitzat per arribar a la ciutat des de diferents parts del globus. Els viatges en avió són la principal font d’emissions (de les 8 milions de tones de CO2 que es generen a l’any, el 89% del total correspon a aquesta via).

“Barcelona és una ciutat turística de curta estada, en la que no s’amortitza la petjada de l’avió. Si s’anés de vacances al Carib per quinze dies, tot i que l’avió tindria una emissió de valor absolut molt més rellevant, es podrien compensar en aquests quinze dies en la destinació”, assenyala Oliver.

Com una alternativa, comenta que hi ha aerolínies que ofereixen la possibilitat de compensar les emissions que es generen. Actualment només 6 de les 15 principals amb vols des de l’Aeroport de Barcelona ofereixen aquesta possibilitat de donar suport a projectes de conservació. L’estudi remarca que si el 20% de passatgers escollissin aquesta opció, es compensarien 736,701 tones de CO2 equivalent anualment.

Encara que aquest mitjà és reconegut com la principal font d’emissions, hi ha altres que contribueixen significativament a causa de la seva alta intensitat energètica. L’allotjament utilitzat pels turistes, per exemple, genera 297.000 tones d’emissions de CO2; d’aquest total, el 77.5% correspon al consum d’electricitat.

En aquesta mateixa línia, l’investigador apunta que “tota activitat que fem té un impacte i el turisme és una d’elles. La idea d’aquest estudi és fer aquesta diagnosi, ens ajuda després a prendre decisions, tant des de la gestió com des decisions individuals “.

Turisme a Barcelona

La clau és a la ciutat

El canvi impredictible i extrem del clima al voltant del planeta ha impulsat les autoritats a transformar les ciutats en llocs resilients. En aquest sentit, Oliver explica que pel fet que més de la meitat de la població mundial ja viu en ciutats, el seu rol en la sostenibilitat és “fonamental”.

“Una característica de la ciutat és que consumeix més del que produeix en termes d’aliments, d’energia, de materials de construcció. Llavors la forma en com dissenyem aquestes ciutats condicionarà la manera en com consumim recursos”, afegeix.

L’Ajuntament de Barcelona s’ha proposat oferir una nova gestió dins d’aquest àmbit en el seu nou Pla estratègic de turisme 2020, que es proposa dins de les seves línies de treball estudiar i avaluar l’impacte econòmic i ambiental que té aquesta activitat a la ciutat.

“El pla estratègic té en compte diversos factors i un d’ells és la petjada de carboni; no guiarà tota l’estratègia de la ciutat, però com a mínim, estem en un punt en què quan fem un pla en qualsevol àmbit, no ens podem oblidar la sostenibilitat, és un paràmetre més que hem de tenir mesurat i tenir-lo en consideració”, afirma.

Cal destacar que aquesta investigació és pionera en els estudis de l’impacte del turisme en centrar-se en una destinació concreta. Per tant, els resultats permeten facilitar la presa de decisions de les autoritats per a l’elaboració d’una estratègia que ajudin els factors que contribueixen al canvi climàtic.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*