La Plataforma per la Qualitat de l’Aire assegura que la contaminació augmentarà si Barcelona no atura les noves ampliacions viàries i portuàries

Sota la campanya #NovaTerminalNo diverses entitats volen mostrar l'oposició social a la nova terminal de creuers per la massificació turística i per la contaminació que l'activitat genera a la ciutat, especialment als barris més propers al Port. La finalitat és aturar la licitació, que la Generalitat recuperi les competències en la gestió del Port de Barcelona i que sigui la ciutat la qui defineixi la política de creuers

Carla Benito
 
 
 
Terminal de creuers al port de Barcelona / Port de Barcelona

Terminal de creuers al port de Barcelona / Port de Barcelona

A principis d’any l’Ajuntament de Barcelona i el Port de Barcelona acordaven que les terminals de creuers internacionals del Port de Barcelona passarien a ser set en comptes de les vuit actuals i s’agruparien totes al moll Adossat, el més llunyà de la ciutat. Aquesta incorporació implicaria el tancament de creuers i activitat portuària comercial a la zona dels molls del Maremagnum i de les Drassanes de cara el 2022-2023. L’any 2026, coincidint amb la fi de la concessió actual també es tancaria el moll Nord seguit de la Sud, situats al costat del World Trade Center. L’objectiu era guanyar espai ciutadà.

La Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB), l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible (ABTS) i la Plataforma per la Qualitat de l’Aire reclamaven tres mesos després a l’Ajuntament que trenqués l’acord fet al gener amb el Port de Barcelona. El motiu per les entitats: que la concentració de creuers al moll Adossat permetrà l’arribada de vaixells més grans i, per tant, de més creueristes.

Des de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, María García, una de les portaveus, denunciava aleshores que el Port no controla les emissions dels creuers. En una entrevista explicava que “el port és el segon emissor de contaminació a la ciutat”, ja que el combustible que utilitzen els vaixells “és altament contaminant” a més que els creuers segueixen cremant combustible tot i estar amarrats. Explicava també aleshores que des de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire es proposava que “els vaixells canviïn de combustible, que facin servir un de més net com s’obliga en els ports europeus del Mar del Nord i del Bàltic i que es connectin a la xarxa elèctrica quan estiguin amarrats”. Una altra de les idees que deixava anar era que es limités el creixement del port i per tant calia que s’aturés la nova terminal de creuers. A més, a nivell d’impacte per quantitat de persones, si tot això segueix endavant, les entitats asseguren que la nova terminal suposaria assolir aproximadament la xifra de 5 milions de creueristes l’any 2021 segons les tendències actuals de creixement del port, el que suposaria un increment del 90% en relació a l’any 2016, quan es va assolir la xifra de 2.684.000 creueristes.

A partir d’aquí s’ha generat el naixement d’una campanya sota el lema #NovaTerminalNO llançada per l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible, la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, Ecologistes en Acció i la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona. Volen mostrar “l’oposició social a la nova terminal de creuers per la massificació turística i per la contaminació que l’activitat genera a la ciutat, especialment als barris més propers al Port”. La finalitat és aturar la licitació, que la Generalitat recuperi les competències en la gestió del Port de Barcelona i que sigui la ciutat la qui defineixi la política de creuers per ser un sector amb fort impacte sobre ella.

Un dels impactes que assenyalen dels creuers són les emissions de contaminants a l’atmosfera. De fet, els vaixells emeten, cada any, 2,3 milions de tones de diòxid de sulfur, 3,3 milions de diòxid de nitrogen i 250.000 partícules PM, tots ells agents especialment nocius, perquè són tan petits que arriben amb facilitat als pulmons i d’allà passen a la sang, provocant des d’al·lèrgies i inflamacions fins a malalties cardiovasculars o, fins i tot, càncer.

Xavier Querol, geòleg i investigador a l’Institute of Environmental Assessment and Water Research (IDÆA) i membre del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) està especialitzat en la contaminació de l’aire. Querol assenyala que el 70% de la causa que fa perillar el llindar de protecció de la salut humana és el trànsit rodat, ja que el contaminant que estem superant és l’òxid de nitrogen. Observa també que ara per ara és difícil veure en quin percentatge afecten els vaixells a la contaminació de l’aire donat que el volum d’arribades s’eleva durant els mesos d’estiu quan també es redueix el trànsit rodat a la ciutat. “És evident que hi ha una concentració més alta als barris que estan més a prop del port però seria necessari fer un estudi de la contaminació precisa a punts com Colón o Montjuïc”, indica.

La Plataforma també insta a l’Ajuntament que replantegi la Zona de Baixes Emissions

Amb motiu de la celebració de la 6a Sessió de la Taula contra la Contaminació de l’Aire de Barcelona, la Plataforma per la Qualitat de l’Aire va voler alertar de l’empitjorament de la qualitat de l’aire de no aturar els nous projectes acordats pel consistori d’ampliació de la Ronda Litoral i de construcció futura de dues noves terminals de creuers de gran capacitat al Port de Barcelona.

De la mateixa manera des de la Plataforma també demanen a l’Ajuntament de Barcelona a què replantegi de forma urgent la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de l’àmbit Rondes de Barcelona, ja que entenen que la ZBE per ser efectiva ha de ser permanent i les restriccions han de considerar les emissions reals dels vehicles (frau dièsel) – no l’edat- i la reducció de vehicles que cal assolir per complir la legalitat. El tema de jubilar els cotxes per edat ha portat un augment de matriculacions, cosa que la Plataforma veu amb preocupació. Alerten com van anunciar, que aquesta mesura estigui promovent la renovació i no la reducció de vehicles, “quan per complir amb els límits legals de contaminació cal reduir un 30% el trànsit privat, segons l’objectiu que va establir el Pla de mobilitat urbana (PMU) 2013-2018”. Expliquen que a banda que aquest objectiu no només no s’hagi complert, a més el trànsit de vehicles està augmentant amb la reactivació econòmica.

Per revertir això demanen que el nou Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona, PMU 2019-2024 “no torni a ser paper mullat”. Algunes de les idees que proposen serien per exemple l’establiment d’un peatge urbà per circular per la ciutat de Barcelona amb l’objectiu de reduir la contaminació: reduiria el trànsit i permetria millorar el finançament del transport públic. Una altra idea seria l’aprovació de la targeta T-Ambiental pel 2018, un abonament mensual amb viatges il·limitats amb preu inferior a 4 targetes T10 i vàlid per a dues zones. Integració tarifària catalana del transport públic i establir fórmules perquè el turisme assumeixi el cost real del sistema de transport públic, ja que no paga via impostos.

Des de la Plataforma esperen que es comencin a aplicar mesures “reals” i lamenten que la Taula contra la Contaminació de l’Aire de Barcelona “s’hagi convertit en un espai merament informatiu” i que projectes com l’acord polític per a la millora de la qualitat de l’Aire a la conurbació de Barcelona, l’Acord amb el Port de Barcelona o el projecte d’ampliació de la Ronda Litoral d’entre d’altres; no hagin estat consultats prèviament.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*