Estudiants de la UB i la UPF denuncien que les beques camuflen feines estructurals

La Universitat de Barcelona considera que les beques tenen a veure amb els estudis fets o estan pensades per facilitar ‘l’ocupabilitat dels alumnes’.

Tomeu Ferrer
 
 
 
Tres dels participants a l’assemblea de becaris de les universitats de Barcelona i Pompeu Fabra | Tomeu Ferrer

Tres dels participants a l’assemblea de becaris de les universitats de Barcelona i Pompeu Fabra | Tomeu Ferrer

El col·lectiu d’estudiants que realitzen treballs universitaris amb beques mantenen que la Universitat de Barcelona (UB) camufla  amb una suposada formació el fet que efectivament estan substituint feines estructurals que correspondrien al Personal d’Administració i Serveis (PAS). Una assemblea d’aquests estudiants va iniciar divendres, 15 de febrer l’extensió del moviment cap a altres universitats, en concret, cap a la Pompeu Fabra que va enviar una representant. La UB ho desmenteix i afirma que les beques tenen com a objectiu la formació en matèries compatibles amb els estudis que fan els sol·licitants o també “facilitar la seva inserció laboral”.

Els estudiants han denunciat, en una trobada amb periodistes, que almenys en un dels casos la resposta de la Universitat de Barcelona a la denúncia feta davant l’autoritat laboral en considerar que la beca substituïa feina estat  ha estat no renovar la beca que havia enllaçat, cosa que interpreta com un acomiadament encobert.

Mercè Puig, vicerectora d’estudiants de la UB, explica: “a mi m’arriben queixes d’estudiants si consideren que hi ha alguna disfunció, sobre això que hem diu la resposta és que ningú s’ha dirigit a mi per plantejar-me el problema”. A títol general indica que les renovacions tenen a veure amb la puntuació que s’atorgui al final de la beca i no té res a veure amb denúncies “que no conec”.

Els estudiants aplegats a la reunió es van queixar també del fet que la formació que els és impartida és “anecdòtica”. En els casos denunciats, a més, les beques semblen no tenir res a veure amb els estudis que segueixen. Per exemple, una estudiant d’història afirmava que la seva beca consistia a fer el manteniment d’una aula informàtica: “l’única formació rebuda ha estat perquè la persona que ho havia de substituir es quedava a la feina fora”, ha dit. La preparació ha consistit a aprendre coses “com reiniciar els ordinadors si es pengen o instal·lar programes”, diu.

La responsable d’estudiants es reafirma en què la formació que es dóna en les beques sí que té a veure amb els estudis que fan els alumnes, encara que “també hi ha beques per atorgar competències que faciliten l’ocupabilitat dels estudiants”, segons admet Mercè Puig.

Un ‘conserge’ estudiant de filosofia

Un altre cas exposat és el d’un estudiant de filosofia, que durant dos anys s’ha dedicat a gravar dades informàtiques. Ara la renovació de la beca implica que hagi de fer la feina de conserge en unes instal·lacions esportives. “L’única formació que se m’ha donat no supera una hora i consisteix a dir-me on hi ha les coses i quan s’han  de posar, per exemple, les xarxes de bolei”, indica.  Sobre aquest cas la vicerectora manifesta que “el desconec i no em sembla que tingui a veure amb els estudis” en tot cas ha manifestat que demanarà informació al servei d’esports.

Una altra estudiant explicava la situació d’una companya seva. Segons aquesta versió, en acabar el primer període de la beca es passa per internet un qüestionari que serveix per valorar de l’1 al 10 la formació rebuda. “Aquesta companya no va contestar aquest apartat perquè considerava irrellevant la formació, i llavors li van trucar per recordar-li que s’havia oblidat de fer-ho i pregar-li que ho fes”. Això ho interpreten com un mecanisme per justificar la beca.

Mercè Puig diu que després de la renovació de la normativa, feta fa dos anys, es fa una avaluació de la formació rebuda per l’estudiant, aquesta valoració és doble: “per exemple, si el professor diu que la formació ha estat molt positiva i l’alumne diu el contrari, mirem què ha passat, perquè la discrepància ens diu que alguna cosa no va bé”.

Tots els reunits a l’assemblea van coincidir amb la tesi segons la qual la feina dels becaris de formació i col·laboració, que són 479 a la UB, substitueix llocs de treball de PAS, “però nosaltres no tenim vacances, no tenim dret a l’atur ni es cotitza a la Seguretat Social pel nostre treball”, afirmava un d’ells. Tot això per una compensació que molts cops no arriba a la meitat del que correspondria a un treballador ordinari de la universitat.

A la qüestió anterior, la vicerectora d’estudiants diu que les beques no haurien de servir per substituir feines estructurals. Admet que abans, durant la crisi, podria haver-se entès d’aquesta manera, però ara la queixa no és certa: “són beques de formació o en tot cas per ajudar l’ocupabilitat dels estudiants, no pretenen substituir treballadors de la universitat”. Precisament per evitar aquesta acusació, Puig explica que altres universitats, com la Rovira i Virgili, han deixat de convocar beques.

L’estiu de 2017 la UB va aprovar un protocol que regula el treball dels becaris, aquests es queixen de la seva  manca de concreció, cosa que els suposa quedar a voluntat de les decisions dels que supervisen les beques. Una estudiant afirmava que segons la beca, no pot tenir cap altra activitat que la marcada per la Universitat. Això suposa que “si trobés una feina que pogués compaginar no la podria fer i tampoc si volgués col·laborar amb una entitat sense ànim de lucre, ho podria fer”.

L’esmentat exemple l’ha qualificat la vicerectora com “una bestiesa”. Assegura que certament, un estudiant que segueix una beca no pot treballar en un altre lloc, però si vol col·laborar en el seu temps lliure amb una ONG, ho pot fer “i a mi m’arriben moltes sol·licituds, per exemple per compaginar la beca amb algunes activitats, quan això passa es parla amb la persona encarregada de supervisar la beca i es pren la decisió que cal”, diu la responsable universitària.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*