La tarifa plana a preu d’una zona del transport metropolità estalviarà les emissions de 3 milions de viatges en vehicle per any

L’1 de gener entra en vigor la tarifa plana del transport públic a la Metròpolis Barcelona, la qual permetrà desplaçar-se, per exemple, de Castelldefels a Ripollet al mateix preu que dins Barcelona ciutat. Aquesta mesura comportarà un important estalvi econòmic per a molts usuaris i, en conseqüència, es reduirà l'ús del vehicle particular.

Redaccio
 
 
Un tren a l'estació de FFCC de Sant Cugat | Yannig Van de Wouwer (cc)

Un tren a l'estació de FFCC de Sant Cugat | Yannig Van de Wouwer (cc)

Amb l’entrada en vigor d’una única tarifa en el transport públic per als 36 municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona, amb preu d’una zona tarifària, es corregeix “una anomalia històrica”, en paraules del vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda. A partir de l’1 de gener de 2019 viatjar en transport públic per qualsevol dels 36 municipis de l’àrea metropolitana tindrà el mateix preu. Això, a la pràctica, vol dir que pels usuaris del transport públic els desplaçaments que es facin entre municipis de la primera i la segona corona metropolitana  sortiran gairebé a meitat de preu, la qual cosa afavorirà el seu ús en detriment del vehicle privat.

Per exemple, el bitllet senzill de la segona corona, que ara costa 3,10€, passarà a costar 2,20€, que és el preu actual de la primera corona [segons tarifes de 2018, encara no se saben les de 2019]; la T-10, que a la 2a corona costa 20,10€, passarà a costar 10,20; la T-Mes, que és de 72,70 per la segona, passarà a 54 euros; etc.  “Volem reduir les congestions de les principals vies i, sobretot, la contaminació atmosfèrica que aquests comporten. Millorar l’aire que respirem. És un tema de salut”, senyala Poveda.

Gràcies a aquesta mesura, segons estimacions realitzades per l’AMB, als 50 milions de viatges que es realitzen cada any entre la primera i segona corona s’hi afegiran 4,6 milions de nous viatges, dels quals una part no s’haurien realitzat i una altra part, uns 3 milions, són desplaçaments que s’haurien fet en vehicle privat. En termes mediambientals, això vol dir una reducció d’emissions a l’atmosfera de 9.445 tones de diòxid de carbó (CO2); 0,97 tones de partícules contaminants (PM); i 29,53 tones d’òxids de nitrògen (NOx).

Una part important dels problemes de contaminació de Barcelona els causen els vehicles que entren de fora de la ciutat, i per això Poveda subratlla que “aquesta mesura s’emmarca en el conjunt de polítiques d’aire net que està impulsant l’AMB, com també ho és la prohibició de circular en l’àmbit ZBE Rondes de Barcelona, en dies d’alta contaminació, als cotxes i motos que no tinguin els distintius ambientals de la DGT”.

Una metròpoli, una tarifa… un tribut

“Hem de reforçar el transport públic i donar les màximes facilitats d’accés, tot per afavorir un canvi d’hàbits dels ciutadans pel que fa a la mobilitat”, comenta Joan Maria Bigas, director de l’àrea de Mobilitat i Transport de l’AMB. A la vegada, afegeix, “la tarifa plana també permet donar una visió molt clara de quins són els límits metropolitans”.

Aquests 55 milions de viatges que s’estima es faran amb una considerable rebaixa del preu a partir de l’1 de gener comportaran una considerable i lògica reducció d’ingressos per a l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM). S’estima que la xifra estarà entre els 17 i els 23 milions d’euros, si bé la xifra definitiva no es coneixerà fins que es tanqui l’any 2019 i es faci el balanç de costos reals i per tant es pugui determinar el finançament del dèficit resultant.

Una part d’aquesta pèrdua en la recaptació quedarà compensada per l’increment en el nombre d’usuaris, però la compensació més important vindrà donada per l’aportació de l’AMB a l’ATM, que aportarà 17 milions anuals, els quals sortiran de la correcció d’una altra anomalia històrica, com és el fet que fins ara els ajuntaments de la segona corona no pagaven el tribut metropolità (que el cobra l’AMB i es basa en un percentatge de l’IBI de cada immoble).

2 Comments en La tarifa plana a preu d’una zona del transport metropolità estalviarà les emissions de 3 milions de viatges en vehicle per any

  1. ME PARECE CORREPTO MUY CORREPTO QUE CADA UNO EN SU LUGAR PONGA ESE GRANO DE ARENA PARA EL TRANSPORTE URBANO SE CADA DIA MEJOR I SE MIRE DE CUIDAR ESE MEDIO AMBIENTE NO SOLO DE PALABRA SINO DE ECHOS .FELICITATS A TOTS QUE AMB FET POSIPLE AQUESTA GRAN IDEA ..RAFA

  2. Hauria de ser tot rl baix Llobregat de la corona 1, queden 3-4 municipis fora i ens farien un favor, encara que haguéssim de pagar mes IBI. Jo visc a Olesa i era de Cornellà i amb la Tarja de pensionista no pagava res i ara no ens serveix, només pel tren pero al bus haig de pagar normal i es caríssim anar a Barcelona cada dia

Deja un comentario.

Tu dirección de correo no será publicada.


*